Írások

Nem csak ez a Csehov mű, de a Ványa bácsi, a Három nővér és a számomra talán még kedvesebb, a Cseresznyéskert is olyan pszichológiai realizmusra épültek az elmúlt évtizedekben, amivel az új évezredben – úgy tűnik – szinte kötelező szakítani. Sokféle változatban láttam, egyszer tervezhettem is – Illés István rendezésében, Győrben. Egész színházi kiképzésemben – és nem csak az enyémben – szinte iskoladrámaként is funkcionált ez a művészetekről is elmélkedő „komédia”. David Doiasvili, a rendező – és egyben ő a díszlettervezője is az előadásnak – megtesz mindent, hogy boruljon a tradíció. Díszlet nincs. Kevés bútor, csalafinta kulisszabútorok, gördülő pianínó, billenthető, mélytűzött bőrkanapé, sok pirotechnikai effekt, jól működtetett tükörkép fogja össze / veri szét Csehov fent kedves öniróniájában megidézett „kevés cselekményét”. A képet, a történetet megsokszorozza a Vígszínházban már rutinnak számító élő videózás / vetítés és a tükrök által összképpé gyúrt ugyancsak fontos részleteket. A dramaturgia „filmes közelikre” épít. A színpadképben technikai plusz főszereplő. A Vígben régóta szeretettel fejlesztik a kézi-kamarával dúsított látványt. Eddig egyszer találtam ezt nagy melléfogásnak: Szép Ernő Lumpáciusz Vagabunduszáról írtam itt, hogy a lírai szépségű irodalmi anyagot lehetetlen így színpadra tenni. De máskor az újítást toleráltam, többször egy-egy „összeállt” előadás erősségei között dicsértem is.
Úgy látom, Doiasvili drasztikus kamerahasználatával, „újításaival”, nem csak megrendezi, átformálja a „színházról” (is) szóló Sirályt. A színészek már nem csak partnerüknek és a közönségnek játszanak, hanem szándékkal a kamerának is. A gépi, síkfelületre történő (filmes) áttét árt az emberi pszichével dolgozó színészi finommechanikának. Korunk –telefonos, televíziós, közösségi médiahasználatának – képernyői, a kamerák milliárdnyi vacak képe közé sorolása a színpadon visszalépést hozhat a mutatványos spektákulum felé.
A záró francia sanzon helyénvaló lenne, ha a nem frankofon közönség értené is, miért illik a jelenetbe.