Hírek
Az esemény a szakmának és a nézőknek egyaránt betekintést nyújt a nemzetközi kortárs bábművészet élvonalába. A fesztivált egy szabadtéri órásbábos felvonulással nyitja meg a társulat az Andrássy úton a Budapest 150 programsorozat részeként.
Óriási lesz a felhajtás a Budapest Bábszínház épülete előtt május 6-án délután 17 órától az Abstract – I. Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivál nyitórendezvényén. Ezen a napon a bábszínház kitárja kapuit, lezárják az Andrássy utat és óriásbábok lepik el a főutat. A La Fam spanyol társulat egy különleges ötméteres, robotikus Achillesz bábbal érkezik a felvonulásra, amelyhez a Budapest Bábszínház Helló, Héraklész! című előadásának óriásbábjai is csatlakoznak majd. Az Andrássy úti óriásbáb felvonulás a Budapest 150 programsorozat keretén belül valósul meg.
A szabadtéri esemény mellett a nyitónap az AbstractTalks szakmai konferenciával indul délelőtt és a Carson Coma akusztikus koncertjével zárul a Budapest Bábszínház Nagyszínpadán.
A választásról Ellinger Edina, a Budapest Bábszínház igazgatója elmondta: a Carson Coma egy olyan együttes ma Magyarországon, akiknek a zenei kultúrája, a fiatalokhoz szóló őszinte hangja közel áll a Budapest Bábszínház szellemiségéhez, nem véletlen tehát a népszerű zenekar meghívása a fesztiválra, sőt, azt is elárulta, hogy további közös terveik is vannak.
A hiánypótló fesztiválra méltán elismert művészek, a szakma nagyjai fogadták el a meghívást, mint például a hazánkba örömmel visszatérő Duda Paiva holland bábművész, Stephen Mottram Angliából, vagy a dél-afrikai származású Janni Younge. Vendégül látnak továbbá izgalmasabbnál izgalmasabb előadásokat többek között Franciaországból, Lengyelországból, Spanyolországból, Mexikóból és a határon túlról is. Fiatal, pályakezdő bábművészek is bemutatkoznak a budapesti közönségnek: a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Magiszteri másodéves bábművészet szak hallgatói is meghívást kaptak egy vizsgaelőadásukkal.
„A fesztivál lehetőséget ad számunkra, hogy a programba a legjobb nemzetközi előadásokat tudjuk meghívni. Bízunk abban, hogy a nézőinknek megmutathatjuk milyen széles skálán mozog ez a műfaj, és még nyitottabbá tudjuk tenni a saját kísérletezéseinkre őket. A Budapest Bábszínház ebben az évadban felélesztette a Kísérleti Stúdióját, melynek célja progresszív, a kortárs bábművészet új útjait kereső produkciók létrehozása. Egyértelmű volt számunkra, hogy a program első bemutatójának, a Ponttól pontig.-nak az Abstract fesztiválon kell megtörténnie, külföldi kollégáink körében. Ez az egyik előadásunk, amellyel a társulatunk képviseli magát – tette hozzá az igazgató.
Kapcsolódó linkek
-
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét. -
Interjúk
„Olyan nyugalmat és felszabadultságot máskor nem érzek, mint éneklés közben”
Mezei Kinga színész, rendező, a Zentai Magyar Kamaraszínház művészeti vezetője. Legutóbbi rendezése a Hidegpróba Sziveri János költő és Benes József képzőművész életéből és alkotásaiból inspirálódik. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Tragédia (Oidipusz éneke) – Világpremier
Szophoklész tragédiát írt, nem drámát – állítja a rendező. A tragédia szakrális forma. Amit hét színésszel: nem pszichológiai elemzésekre épülő dialógusokból formál meg az író-rendező. A kórusszerű vagy szóló dalok, a szakrális zeneiség, a költői tér és fények adják a teátrális formát. Az archaikus szöveg is a – szárd eredetű – Alessandro Serráé, ugyanő tervezte a díszletet, fényeket, ruhákat is. Szegő György