Írások
Yasmina Reza a világon nagyon szívesen játszott, magyar származású francia írónő, aki számos elismerés mellett elnyerte a rangos Tony díjat a legjobb dráma kategóriában a Művészet című darabjáért. Ezt a művet Magyarországon is szeretik műsorra tűzni, de a Bella figurát még nem láthattuk.
– Nem, mert ez az első alkalom, hogy itthon bemutatjuk. Yasmina Reza 2015-ben írta a Bella Figurát, de még csak most jutott el hozzánk. Amikor tavaly elolvastam, nagyon tetszett nekem, hogy a darab úgy beszél lényegi kérdésekről – családról, halálról, komoly dolgokról -, hogy mégis nagyon könnyedén teszi. Ez volt az első, ami megfogott benne. Az ember ilyenkor kicsit sajnálja, hogy miért nem születnek ilyen pontos magyar drámák, amik ennyire a jelen problémáiról, a párkapcsolati zűrökről, a hétköznapi emberek életéről szólnak. Nagyon a magaménak érzem ezt a világvégi történetet, a saját generációm – a 40- 50 közöttiek – konfliktusait piszkálja: új házasságok, párhuzamos kapcsolatok, konvenciók, de mindezt nem direkt módon teszi, és egy nagyon jó történetbe ágyazza.
Valószínűleg ez Yasmina Reza népszerűségének titka: komoly témákat szatirikus, vicces formába csomagol, ezáltal jól fogyaszthatóvá teszi a néző számára.
– Ő is, mint sokszor Shakespeare is, vagy Moliere, akár Csehov, a komédiát és a tragédiát elegyíti. Persze a mi kis életünk tragédiák és komédiák sorozata. Ha a realitásból indulunk ki: ha egy kedd például épp tragikus, a szerda már inkább komikusnak hathat. Ez hullámzik végig az előadáson, és a szerző jó egyensúlyt teremt a két véglet között, amitől nagyon hitelessé válik.
Bella Figura – a cím olasz, jelentése: szép figura, gyönyörű alak. Ezt többféleképpen is értelmezhetjük attól függően, hogy hogyan mondjuk. Ha ironikusan, pont az ellenkezőjét is jelentheti: szép kis alak, vagy szép egy helyzet, mondhatom…!
– A kifejezés arra utal, hogy szépnek és okosnak kell magunkat mutatni, jónak és egészségesnek kell látszani, és akkor biztosan sikeresek leszünk. Mindegy, hogy mögötte éppen összeomlik a családi életünk vagy gazdasági krízisbe kerülünk. Analógia a mai internet-uralta világunkban is akad a Bella Figura életérzésre, mikor mindenki a közösségi oldalakon építgeti a saját kis márkáját, meg akar felelni az elvárásoknak, mindenképp jónak, sőt tökéletesnek akar látszani, oda nem kerülnek fel csak nagyon ritkán az árnyoldalak, a hibák, a titkok. Hogyha kifelé azt mutatjuk, hogy minden rendben van, akkor valószínűleg meg is fognak oldódni a problémák. Az előadás persze (meg az életünk is) cáfolja ezt, az író ezt a hipokrata világot karikírozza, az álszentséget leleplezi le. A drámában megjelenik a dúsgazdagok érzéketlensége. Itt persze minden rendben van: a drága ruha, az elegáns étterem, a friss osztriga, de a szereplők magányosak, bolygó lelkek a galaxisban, valahol rég elvesztették a fogódzóikat. A történet szerint öt ember véletlenül összetalálkozik egy nyári estén az étteremben. Egy krízisbe került házasság, illetve egy tökéletesnek látszó párkapcsolat. Egy mintapár, meg egy házas férfi a szeretőjével, plusz egy születésnapos úrihölgy. Az ünneplés bizony kalandos lesz...
Nagyon nagyszerű a színészgárda. Őket te válogattad így egybe?
– Ebben az előadásban mindenki főszerepet játszik. A társulat tagjai közül adott volt Halász Judit, aki a Vígszínház oszlopos tagja, és csodálatos Yvonne lesz, Petrik Andrea most tér vissza, ő lesz az egész előadásunk motorja, ő Andrea, a szerető, aki néha boszorkány, néha kislány, néha egy díva, aki táncol és megőrjíti provokatív viselkedésével a nagypolgári házaspárt. Wunderlich József játssza Ericet, a borostás, szemüveges ügyvéd-karaktert, aki nagyon jó párost alkot Kovács Patríciával, azaz Francoise-zal, aki a leginkább ’bella figura’ karakter, a látszólag makulátlan úrinő, de természetesen róla is kiderülnek a múltból kacifántos történetek. Stohl András is a Bella Figura produkció kedvéért jött vissza a Vígbe. Stohlé talán a legdrámaibb szerep, mert Boris nemcsak csalja a feleségét, hanem egy építőipari vállalkozó, aki pont tönkremegy. Ez most a Covid-válság közepén nagyon is aktuális lesz, amikor a jőléti rendszerek kis motorjai, a kisvállalkozók dőlnek be egymás után. Pont egy ilyen bedőlésnek a története részben ez az este. Mind az öt figura nagyon mást akar, de mindegyik szerethető, valószerű, élő alak, akiken – a szerző kiválóan megírt, átgondolt dialógusainak hála – nagyon sokat lehet nevetni. Mert végül is nem egy szakítást vagy egy szörnyű halálesetet feldolgozó dráma a Bella Figura, csak egy banális hétköznapi komédia, apró emberi konfliktusokkal.
Téged alapvetően filmrendezőként ismerünk. Számodra ez egy kirándulás most?
– Remélem, nemcsak egy kirándulás, bár nagyon szeretnék minél hamarabb újra filmet forgatni. Rendeztem már a Radnóti Színházban 2009-ben az Apacsokat, azóta csak kisebb színházi projektekben vettem részt. Nyáron nagyon örültem Rudolf Péter felkérésének, akivel az 1945 című közös filmünk óta baráti a viszonyunk. A színház kicsit elmélyültebb terület, mint a filmezés. A forgatáson a képé a főszerep, kevesebbet foglalkozunk a szöveggel, a dialóggal, kevesebb idő jut a színészekre is. Ha rendezőként fejlődni akarok, akkor ezt a színházban könnyebben megtehetem, mert itt tényleg föl kell építeni a színészekkel teljes világokat, ami a filmnél talán esetlegesebb és kevésbé pontos, ráadásul nagyban manipulált.
Neked igen testhezálló lenne filmes rendezőként kifejezetten streamre, kamerára rendezni az előadást. Ez megtörténik-e most?
– Ez egy kényszer, hogy most streamelünk. Vége van a próbafolyamatnak, ezt most rögzítjük - sok kamerával, profin, jó hangminőségben, és megmutatjuk az otthon ülő nézőknek. Az igazi premier az lesz, amikor itt ülnek a nézők a színházban, nevetnek, sírnak, a végén meg tapsolnak, nagyon várjuk Őket.