Az ARTUS terei és tervei – kezdődik az évad a Sztregova utcában
Migray IvettAz első esemény az Artus Stúdióban az Egyenes labirintus című előadás előkészülete jegyében egy különleges kísérlet Hang-játék-séta címmel. A kísérletezés mellett szeptemberben folytatódik az Arccal a halnak sorozat is, az Artus újgenerációs programja.
A ősz első rendezvénye az Artus Stúdióban szeptember 3-án egy interaktív kísérlet lesz a térrel és a hangokkal. Az Artus munkafolyamatai mindig a kísérletezésből és az interakciókból indulnak ki, így ez a Hang-játék-séta is előjátéka egy készülő új produkció első állomása. A produkció során a nézők is aktív szerepet vállalhatnak az eseményekben. A korlátozott létszám miatt érdemes előre jelentkezni a félóránként induló csoportokba.
Az Artus társulata hagyományosan és visszatérően kérdez rá előadásaiban a színházra, mint térre, ami a speciális interakció vizuális keretét adja. A térről való gondolkozáshoz csatlakoztak a BME és a MOME hallgatói is, a közös munka eddigi eredményeit mutatják meg az Artus Stúdió kiállítóterében Performatív tér címmel. A kiállítás Sebestény Ferenc építész nyitja meg, az Artus - Goda Gábor társulata és a Holdkórosok kíséretével szeptember 23-án. A kiállítás október 2-áig látogatható hétköznapokon.
Az Artus ebben az évadban is folytatja tehetséggondozó sorozatát, az Arccal a halnak programot, melynek keretében szeptemberben két egyfelvonásost mutathatnak be pályakezdő táncosok. Az első részben az Unknown Text – Insert című előadást láthatja a közönség, ezt követi a MoTus Mozgásszínházi Egyesület YIN című produkciója. Az előadásokat két alkalommal tűzzük műsorra, szeptember 16 és 17-én este 8 órás kezdettel.
Szeptember 3. 15:00 – 18:00 között félóránként (maximum 16 fős csoportokban)
Hang-játék-séta (interaktív kísérlet) az
5. Nemzetközi Nemnövekedés Konferencia keretében
Alkotók: Nagy Eszter, Debreczeni Márton, Kliment János, Makkai Dániel, Nádor Tibor
Az Artus társulatának egyik készülőben lévő produkciójának, az „Egyenes Labirintus” (rendező: Debreczeni Márton) első munkafázisának eredménye a „Hang-játék-séta”, melyben a térrel és hangokkal történik játékos kísérletezés. Az alkotók e két dimenzió között teremtik meg a szimbiózist úgy, hogy abban a szereplő-néző is aktívan részt vegyen.
Az alkotók a társulat tagjai és a velük évek óta szorosan együttműködő művészek, zenészek, látványtervezők, programozók, képzőművé-szek mellett a MOME vizuális kommunikáció tanszak, a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem és a BME mester szintű képzésben résztvevő hallgatói is közreműködnek.
A program leírása: A séta egy kiüresedett gyárépület üzemcsarnokán keresztül vezet, felszerelkezve a helyszín vizsgálatához használható eszközökkel, amelyekkel az alkotók és a résztvevők bizonyos szabályok mentén mennek végig egy előre meghatározott útvonalon. A funkcióját vesztett üres térben a résztvevőkkel közösen ráközelítenek a részletekre, megkeresik a hangokat, dokumentálják az észrevételeket, jelenlétünkkel alakítják és megtöltik azt szubjektív tartalommal.
A programra a korlátozott létszámú befogadóképesség miatt előzetesen kell bejelentkezni az info@artus.hu e-mail címen. A program ingyenesen látogatható, aki támogatni szeretné az Artus munkáját támogatói jegyeket vásárolhat.
A Nemnövekedés Konferenciáról bővebben itt: http://budapest.degrowth.org/
Az fb esemény itt: https://www.facebook.com/events/167630580335309/
web: http://www.artus.hu/hu/programok/elokeszuletben/hang-jatek-seta
Szeptember 16 és 17. 20:00
ARCCAL A HALNAK – az Artus újgenerációs programja
Unknown Text – Insert / Yin – kétrészes est
Helyszín: ARTUS Stúdió 1116 Budapest, Sztregova utca 7.
Az Artus Stúdió feladatának tekinti, fiatal, az útjuk elején járó alkotók felkarolását, támogatását, akik művészeti iskolákban vagy más egyéni utakon kezdték, kezdik alkotói pályájukat. A program ehhez kíván kezdeti „felhajtóerőt” adni. Célunk, hogy segítséget nyújtsunk egy szép, de annál nehezebb út első lépéseinek megtételéhez. A társulatok a felkészülésük során nem csak a bemutató lehetőségét, hanem próbatermet, technikát és a szakmai segítséget is kapnak. A 2015-ben indult, fiatal tehetségeket bemutató programunkon eddig már 10 alkotót illetve alkotó csoportot támogatott, mutatta be előadásaikat. (DA-DA-DOG Formáció, Drávucz Petra - Szűcs Dóra Ida, Szombati Anett, -Tóth Laura, Vavra Júlia - Szeri Viktor, Zebulon Projekt, Nagy Fruzsina, Podmaniczky Dorottya - Mikó Dávid, DART, 12z zenekar/Juhász Adél/Vavra Júlia) Az eddigi érdeklődés, a látogatottság felülmúlta várakozásainkat, az előadások teltházzal, pótszékekkel futottak. Hiánypótló kezdeményezésünket a jövőben is folytatjuk.
Az Arccal a halnak 2016-os őszi programjában két egyfelvonásost mutatunk be. Az előadásokat egymást követően láthatják a nézők, két alkalommal.
Unknown Text – Insert /Tőled tanultam az egyéniségem/
Alkotók, előadók: Békési Szanett, Oláh Balázs, Sessi Kriszta
Installáció, Zene: Békési Ervin
„Minden test mindaddig nyugalomban vagy az egyenes vonalú egyenletes mozgás állapotában marad, amíg a rá ható erők mozgásállapotának megváltoztatására nem kényszerítik.” (Newton I. törvénye)
„Az „Insert” a személyiség külső tényezők hatására történő alakulásával foglalkozik. A koreográfia három emberi test egymásra ható mozgásával szimbolizálja az énkép dinamikus fejlődését, ahol a figyelem a jelenség absztrakt leképezésére és annak mechanizmusára irányul. A különböző hatások feldolgozása és beillesztése sokszor magunk számára is egy láthatatlan folyamat, melynek pontos következményei nem írhatók le képletekkel. Éppen ezért célunk a tánc- és a vizuális művészet eszközeivel olyan akció-reakció fejezetek megjelenítése, ahol akár több különböző hangulatú és látványú végkifejlet tárul a néző elé. Mindezt az események újrajátszódásával és a külső erők változtatásával próbáljuk elérni.
Az „Insert” tehát nem egy lineáris vázra komponált darab, akárcsak Max Frisch Játék az életrajzzal című drámája, melyben a főszereplő „mi lett volna ha… ? ” kérdéseire az életrajzának újrajátszásával kap válaszokat, illetve lehetőséget egy alternatív befejezésre.”
YIN
Alkotók, előadók: Tóth Laura, Závodszky Rita
MoTus Mozgásszínházi Egyesület
„A Yin című produkció egy olyan társadalmi jelenségre reagál, amelyben az emberek szélsőségekben hajlamosak gondolkozni. Ragaszkodnak és állandó jelleggel használnak olyan gondolatmeneteket, amelyek leegyszerűsítettek és ezáltal korlátoltak. A darab ezen gondolatmenetek közül, központi témaként a női nem sok színűségét dolgozza fel.
A táncosok nem akarják eljátszani a nőiséget és nőkké válni, hiszen a páros már eleve két női szereplőből áll. Azt, hogy számukra mi a nő, a tiszta tánc elemeivel, illetve megkomponált parodikus jelenetekkel mutatják be. A mű ahelyett, hogy csak egy véleményt sulykolna, számtalant megmutat. A színes és szerteágazó formavilág, a különböző kulturális utalások nem csak eszközrendszerként vannak jelen, de megjelenítésük kitűzött cél is egyben. Így a különböző kultúrák hangulatbeli megjelenítésével és egymásba folyatásával úgy mutatja be a nőiséget, mint“univerzumi” igazságot.”
fb esemény: https://www.facebook.com/events/274481122937704/
web: http://www.artus.hu/hu/programok/elokeszuletben/ujgeneracio
Szeptember 23. 19:00
PERFORMATÍV TÉR kiállítás megnyitó
a BME Építészmérnöki Kar Rajzi és Formaismereti Tanszék, valamint a MOME Tárgyalkotó Tanszék közös kiállítása a Design hét keretében
Helyszín: Artus Stúdió (1116 Bp., Sztregova u. 7.) A kiállítás megtekinthető október 2-ig.
A kiállítást megnyitja: Sebestény Ferenc, az Artus - Goda Gábor társulata és a Holdkórosok
Kurátorok: Nádor Tibor (festőművész), Sebestény Ferenc (építész), Mohácsi András (szobrász)
Mondhatjuk, hogy a globálissá váló interkulturális igények szülték azt a kezdeményezést, amelyet a MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) Tárgyalkotó Tanszék tanárai, Nádor Tibor és Mohácsi András, valamint a BME (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) Építészmérnöki Karának Rajzi és Formaismereti Tanszék megbízott tanszékvezetője Sebestény Ferenc indítottak el 2015. év őszén.
A különböző egyetemi karok integrációja aktuális kihívás. Többek között ez indította el azt az először csak baráti beszélgetést, amelyről aztán hamarosan kiderült, hogy pontosan beleilleszkedik ebbe az integrációs törekvésbe. A kurzus vezetői az egyetemi támogatást megkapva három pillérre helyezték a képzést, amelyre egyetemenként 10-10 hallgató jelentkezhetett.
A tanárok legfőbb kérdése az volt, hogy az integráció középpontjába mely témát helyezzék, mi az ami mindkét csoport számára együttesen érvényes problémákat képes felvetni. Közös pontként végül a TÉR, a tér kérdéseit határozták meg. A tematikába többek között bekerültek az anyagok, a mozgás, az arányok és a lépték kérdései.
A kurzus vezetői korábbi munkáik alkalmával külön-külön is foglalkoztak színházi produkciók tereivel. Nádor Tibor és Sebestény Ferenc korábbi (és jelenlegi) munkái révén a koncepcióba bevonódott az Artus Stúdió is. Az Artus társulata hagyományosan és visszatérően kérdez rá előadásaiban a színházra, mint térre, ami egy speciális interakció – produkció - vizuális keretét adja.
A kurzus nem egy konkrét előadáshoz kapcsolódó díszlet megalkotását célozta meg. A téri összefüggések vizsgálata, kísérletezés és kutatómunkát követően egy adott TÉR oly módon való felhasználását kívánták elérni, hogy az alkalmassá váljon újragondolásra, újra értelmezésre. Az volt a cél, hogy a térkísérletek során olyan terek keletkezzenek, amelyekre a színházi közeg reagál.
Az integráció egyik lényege, hogy a képzés maga egy folyamattá váljon. A három részre osztott képzés első részében a hallgatók egy 4 hetes, úgynevezett „akció modellezés” stúdiumon vettek részt a BME Rajzi és Formaismereti Tanszékén Répás Ferenc oktatói közreműködésével. Ebben a részben a hallgatók 2-3 fős csoportokban maketteket építettek, amelyeket maguk világítottak és fotóztak. Egyfajta látványtervezést gyakorolhattak.
A képzés második részének a MOME adott otthont és tartalmi keretet. A MOME alapvetően a hagyományos technikák és modern anyagok együttesét egyaránt alkalmazza. A kísérletezés
folyamán léptékeit tekintve nagy méretekben, egyszerű anyagokkal kutatták a tér tagolásának, karaktermódosításának kérdéseit.
A MOME és a BME kurzusai erőteljesen igényelték az improvizatív képességek alkalmazását, más szóval nem tervezésen volt a hangsúly. A hallgatóknak viszonylag gyorsan kellett döntéseket hozniuk, majd kivitelezni és elemezni a felmerült ötletek megvalósításának eredményeit. Ez a két tapasztalat kiegészült Kocsis Gábor, az Artus világítástechnikai vezetőjének kurzusával.
Ezt követően vette kezdetét a kurzus harmadik egysége, ahol az Artus Stúdió területén konkrét helyszínek vizsgálata történt. A képzésnek ebben a szakaszában már feladat volt konkrét felvetések vázolása és makettezése.
A „Performatív tér” című kiállítás anyaga ezekből a kísérletekből született reprodukciókat és performálisan megjelenő térformákat tartalmazza.
facebook esemény: https://www.facebook.com/events/328929587448565/
Minden programnak az Artus Stúdió ad otthont