Újra színpadon a Sirály az Átriumban
A 2015-ben bemutatott Sirály ebben az évadban most tér vissza a budai teátrum színpadára. A tehetséges fiatal rendező, Fehér Balázs Benő sajátos olvasata különleges színházi élményt kínál a nézőknek. Sokféle színészi attitűd ütközik a játéktérben, ami izgalmas megoldásokat kínál a szereplők és viszonyaik értelmezésében. Különleges, egyben megosztó rendezői ötlet a legendás operettszubrettet, Oszvald Marikát megtenni Arkagyinának. „Nagyon kíváncsi voltam rá, milyen lesz Oszvald Marika egy az eddigi szerepeitől, játszott műfajaitól ennyire eltérő darabban – és olyan Arkagyinát sikerült megformálnia, ami tökéletesen passzolt a habitusához, és mégsem lógott ki a csehovi hősnőből. Harsány, izgága (itt tökéletes arányban tudott beépülni az »oszvaldmarikaság«), figyelmet megkövetelő nő, aki nem tud megküzdeni azzal, hogy bizony eljárogat felette az idő. Ez mondjuk a rafinériáját nem kezdi ki, a megfáradt, megtört asszonyból is azonnal előbújik a femme fatale, ha veszélyeztetve érzi pozícióját. Bravó!” – írta blogján az előadásról Franyó Kriszta. Az Index színházi blogja, a Ványabácsi így fogalmazott: „Az a helyzet, hogy az operettszubrett Oszvald Marika változtatás nélkül jó ebben a színésznői ékkőnek szánt idegesítő szerepben. Mindenki családjában van egy ilyen hangosan vidám, mások kárára érvényesülő, önző mód sikeres matróna, akinek percenként el kell mondania, hogy ő mennyire jól van.” Hermann Zoltán elemzésében Oszvald Marika második felvonásbeli teljesítményét dicséri: „Arkagyina percekig tartó ajakrúzsozása, a színésznői arcot teljesen »szétroncsoló« körkörös, kataton mozdulatsora a tökéletes neo- vagy posztavantgárd színészet, igazából inkább valamiféle performansz, döbbenetesebb, mint amilyen ebben a szerepben Drozdik Orsolya vagy Ladik Katalin lehetne vagy lehetett volna, mert senkinek nincs olyan ritmusérzéke (még a ritmikus aszimmetriákat tekintve sem), mint egy klasszikus szubrettnek. Tizenöt perc színházi csoda.”
A Ványabácsi kritikája így összegzi a produkciót: „a Fehér Balázs Benő dirigálta csapat az elmúlt évad egyik legjobb előadását hozta létre az Átriumban”. Bóta Gábor a Népszavában „érdekes kísérletként” aposztrofálta az előadást. Az Ellenfény kritikusa, Szűcs Mónika szerint a Sirály alkalmas darab arra, hogy „fiatal, ambiciózus alkotók, esetleg nemzedékként fellépő rendezők, illetve születő vagy megerősödő színházi műhelyek fogalmazzák meg általa a maguk színházfelfogását, amelynek nevében teljesen másfajta színházat szeretnének csinálni, mint az elődeik”, és Fehér Balázs Benő rendezése ebbe a sorba illeszthető.
Az előadásban Trigorint Kaszás Gergő, Kosztyát Porogi Ádám, Nyinát Trokán Nóra, Szorint Gyabronka József, Dorn doktort László Zsolt alakítja, a további szerepekben Parti Nóra, Mihályfi Balázs, Orosz Ákos és Szilágyi Csenge látható. A produkció 2017. január 13-án és 29-én este szerepel az Átrium műsorán.