II. Deszka Fesztivál - Debrecen
Balogh TiborA friss hazai drámatermés szemléjének és a színjátékírás-adaptálás új jelenségeit taglaló disputáknak, idén második alkalommal ad otthont Debrecen február 18-24. között
A friss hazai drámatermés szemléjének és a színjátékírás-adaptálás új jelenségeit taglaló disputáknak, idén második alkalommal ad otthont Debrecen. A Deszka Fesztivál (Drámaírók és Színházak Kerekasztala) programjaira február 18-24. között, a Csokonai Színházban, a Víg Kamaraszínházban, a Vojtina Bábszínházban kerül sor. A színielőadásokkal és szakmai konzultációsorozattal kapcsolatban az első sajtótájékoztatót Budapesten, a Centrál Kávéházban tartották.
A házigazdák részéről, Vidnyánszky Attila művészeti vezető (megbízott igazgató) elmondta: a Deszkát a magáénak tekinti a város. Az elmúlt évben ismertté vált belső gazdálkodási problémáik dacára, egy percre sem merült fel, hogy kell-e folytatni. Szerencsére, a kultusztárcánál dolgozók is átérzik felelősségüket a kortársi színjátékírás támogatása, a kortárs magyar szerzők művei színpadra kerülési esélyeinek növelése terén. A program költségei csak egyötöd részben hárulnak a színházra, a többit nagyjából fele-fele arányban fedezi a kultuszminisztérium és Debrecen önkormányzata. Nem bevételérdekelt vállalkozásról van szó, de öröm bejelenteni: a jegyek nagy többsége elővételben elkelt.
Kiss Csaba író, a Deszka egyik ötletgazdája, a folyamatszerűséget hangsúlyozta. Modellértékű – mondta –, ahogyan egymásra épülő stációkból kifejlődött a mai drámairodalom önigazgató rendszere, s ahogyan ezt a struktúrát integrálta a kulturális kormányzat. Amint eddig tették, felkarolják a jövőben is a Katona József-, illetve a Weöres Sándor-pályázatot, s nem áll szándékukban sorsára hagyni a Deszka Fesztivált sem. A „műhelyfesztivál” (Kiss Csaba meghatározása) azért kerülhetett Debrecenbe, mert a Csokonai Színház régtől fogva kiemelt szerepet szán a kortárs magyar drámának. A Deszka, a négy éve tartó folyamatban, a közönségét keresi, biztos otthonra vár. Az alkalmi házigazdák kezdetben félénkek voltak, de fontos állomást jelentett a soproni „nulladik” fesztivál, majd az egri összejövetel is. Utóbbin, 2006 tavaszán, a Gárdonyi Géza Színház padlásterében, a szakmai beszélgetéseknek hajlékot nyújtó próbateremben a plafonig csapott a jókedv a hír hallatán: 2007-től kezdődően, a debreceni Csokonai Színház lesz a házigazdája a Kortárs Magyar Drámafesztiválnak.
Vidnyánszky Attila úgy tartja, Debrecen akkor őrizheti méltóképpen és folyamatosan a város szülötte, a magyarság talán leginkább európai ízlésvilágú színpadi szerzője, Csokonai Vitéz Mihály emlékét, ha – a célszerű rendszerességgel – állandóvá teszi a kortárs magyar drámák ősbemutatóinak/másodbemutatóinak mustráját. A Kortárs Debreceni Színházi Fesztivál elsőrendű célja: a Drámaírói Kerekasztal kezdeményezésére, az Oktatási és Kulturális Minisztérium által meghirdetett Katona József- és Weöres Sándor- produkciós pályázat gyakorlati eredményeinek reprezentációja. Számvetés és jövőképalkotás. A fesztivál meghirdetésével arra kívánja ösztönözni Debrecen a pályázatnyertes színházakat, hogy vállalásukat – egy-egy kortárs magyar szerző darabjának bemutatását – a megmérettetéshez méltó minőségben teljesítsék. Találkozzanak az alkotók a produkciójuk székhelyen kívüli – nem a saját város nézői előtti – fogadtatásának élményével. Az előadások állják ki a legszélesebb szakmai kontroll próbáját. Mutatkozzanak meg nemzetközi szakmai közönség előtt: képviseljenek olyan színvonalat, hogy a kortárs magyar szerzők műveinek esélyük legyen a bekapcsolódásra a nemzetközi repertoárba.
Király Nyina – a házigazdák képviseletében – arról beszélt, hogy a jelenlegi létezési stádiumában, a Deszka csírája egy nagyszabású, multinacionális, multikulturális rendezvénynek. A Csokonai Színház – a remények szerint – a közeljövőben bekacsolódhat egy uniós támogatottságot élvező, nemzetközi drámafordítási projektbe. Lehetőség nyílik majd felolvasószínházi programokra, darabok színre ajánlására. A cél elérése érdekében, Debrecen már tavaly is hívott a fesztiválra jeles rendezőket, projekt-menedzsereket, s nem lesz ez másként ebben az évben sem. Az új kamaraszínház átadása új perspektívákat fog teremteni – fogalmazott bizakodón Vidnyánszky Attila.
Egy héten át sikerdarabok futnak majd, sztárszínészek fognak fellépni a Csokonai Színházban. A programot Békés Pál, Schultz Sándor és Németh Ákos válogatta. Nevükben, utóbbi elmondta: meglepő módon, az értékítéletek szinte teljesen egybecsengtek. Az optimális kínálat kialakításának csak technikai akadályai voltak (egyeztetési gondok, a megfelelő színpad hiánya). Szakmai díjak ezúttal sem lesznek, viszont a debreceni Ady Endre Gimnázium diák-zsűrije szövegdíjakról fog dönteni.
Az idei főkurátor, Tasnádi István alapelveiről Kiss Csaba beszélt. Lényeges, hogy a műhelyvitákon konkrétumok hangozzanak el. Alapkérdés: mennyire tudnak az esztétizálástól lejönni a földre. Érdekesnek ígérkezik a két stílusirány, a szociografikus alapokról induló, naturalisztikus színház, és a valóságot poétikusabbnak képzelő-láttató teátrum esztétikájának szembesítése.
Csokonai Színház Debrecen
A házigazdák részéről, Vidnyánszky Attila művészeti vezető (megbízott igazgató) elmondta: a Deszkát a magáénak tekinti a város. Az elmúlt évben ismertté vált belső gazdálkodási problémáik dacára, egy percre sem merült fel, hogy kell-e folytatni. Szerencsére, a kultusztárcánál dolgozók is átérzik felelősségüket a kortársi színjátékírás támogatása, a kortárs magyar szerzők művei színpadra kerülési esélyeinek növelése terén. A program költségei csak egyötöd részben hárulnak a színházra, a többit nagyjából fele-fele arányban fedezi a kultuszminisztérium és Debrecen önkormányzata. Nem bevételérdekelt vállalkozásról van szó, de öröm bejelenteni: a jegyek nagy többsége elővételben elkelt.
Kiss Csaba író, a Deszka egyik ötletgazdája, a folyamatszerűséget hangsúlyozta. Modellértékű – mondta –, ahogyan egymásra épülő stációkból kifejlődött a mai drámairodalom önigazgató rendszere, s ahogyan ezt a struktúrát integrálta a kulturális kormányzat. Amint eddig tették, felkarolják a jövőben is a Katona József-, illetve a Weöres Sándor-pályázatot, s nem áll szándékukban sorsára hagyni a Deszka Fesztivált sem. A „műhelyfesztivál” (Kiss Csaba meghatározása) azért kerülhetett Debrecenbe, mert a Csokonai Színház régtől fogva kiemelt szerepet szán a kortárs magyar drámának. A Deszka, a négy éve tartó folyamatban, a közönségét keresi, biztos otthonra vár. Az alkalmi házigazdák kezdetben félénkek voltak, de fontos állomást jelentett a soproni „nulladik” fesztivál, majd az egri összejövetel is. Utóbbin, 2006 tavaszán, a Gárdonyi Géza Színház padlásterében, a szakmai beszélgetéseknek hajlékot nyújtó próbateremben a plafonig csapott a jókedv a hír hallatán: 2007-től kezdődően, a debreceni Csokonai Színház lesz a házigazdája a Kortárs Magyar Drámafesztiválnak.
Vidnyánszky Attila úgy tartja, Debrecen akkor őrizheti méltóképpen és folyamatosan a város szülötte, a magyarság talán leginkább európai ízlésvilágú színpadi szerzője, Csokonai Vitéz Mihály emlékét, ha – a célszerű rendszerességgel – állandóvá teszi a kortárs magyar drámák ősbemutatóinak/másodbemutatóinak mustráját. A Kortárs Debreceni Színházi Fesztivál elsőrendű célja: a Drámaírói Kerekasztal kezdeményezésére, az Oktatási és Kulturális Minisztérium által meghirdetett Katona József- és Weöres Sándor- produkciós pályázat gyakorlati eredményeinek reprezentációja. Számvetés és jövőképalkotás. A fesztivál meghirdetésével arra kívánja ösztönözni Debrecen a pályázatnyertes színházakat, hogy vállalásukat – egy-egy kortárs magyar szerző darabjának bemutatását – a megmérettetéshez méltó minőségben teljesítsék. Találkozzanak az alkotók a produkciójuk székhelyen kívüli – nem a saját város nézői előtti – fogadtatásának élményével. Az előadások állják ki a legszélesebb szakmai kontroll próbáját. Mutatkozzanak meg nemzetközi szakmai közönség előtt: képviseljenek olyan színvonalat, hogy a kortárs magyar szerzők műveinek esélyük legyen a bekapcsolódásra a nemzetközi repertoárba.
Király Nyina – a házigazdák képviseletében – arról beszélt, hogy a jelenlegi létezési stádiumában, a Deszka csírája egy nagyszabású, multinacionális, multikulturális rendezvénynek. A Csokonai Színház – a remények szerint – a közeljövőben bekacsolódhat egy uniós támogatottságot élvező, nemzetközi drámafordítási projektbe. Lehetőség nyílik majd felolvasószínházi programokra, darabok színre ajánlására. A cél elérése érdekében, Debrecen már tavaly is hívott a fesztiválra jeles rendezőket, projekt-menedzsereket, s nem lesz ez másként ebben az évben sem. Az új kamaraszínház átadása új perspektívákat fog teremteni – fogalmazott bizakodón Vidnyánszky Attila.
Egy héten át sikerdarabok futnak majd, sztárszínészek fognak fellépni a Csokonai Színházban. A programot Békés Pál, Schultz Sándor és Németh Ákos válogatta. Nevükben, utóbbi elmondta: meglepő módon, az értékítéletek szinte teljesen egybecsengtek. Az optimális kínálat kialakításának csak technikai akadályai voltak (egyeztetési gondok, a megfelelő színpad hiánya). Szakmai díjak ezúttal sem lesznek, viszont a debreceni Ady Endre Gimnázium diák-zsűrije szövegdíjakról fog dönteni.
Az idei főkurátor, Tasnádi István alapelveiről Kiss Csaba beszélt. Lényeges, hogy a műhelyvitákon konkrétumok hangozzanak el. Alapkérdés: mennyire tudnak az esztétizálástól lejönni a földre. Érdekesnek ígérkezik a két stílusirány, a szociografikus alapokról induló, naturalisztikus színház, és a valóságot poétikusabbnak képzelő-láttató teátrum esztétikájának szembesítése.