Digó, avagy színházi életlecke diákoknak
Interaktív ifjúsági színház a Csiky Gergely Színház és a budapesti Káva Kulturális Műhely kísérletében
tazoltaZnamenák István főigazgatói kinevezésekor a következő évad egyik legfontosabb feladatának az ifjúság színházba csábítását tartotta. Most ennek jegyében lép színre Kaposváron a budapesti Káva Kulturális Műhely a Digó című kísérleti előadásával.
Egy formabontó, izgalmas és interaktív színházi nevelési programra hívta meg a kaposvári és Kaposvár környéki iskolák osztályait a színház, amelynek eredményeképpen október 29-31. között a Digó című előadást mutatja be többször is a budapesti Káva Kulturális Műhely a Csiky színpadán. Kökényesi Ági, a csapat kommunikációs vezetője elárulta: a színházi nevelési programokon résztvevő fiatalok egy olyan előadást látnak, melyet közös gondolkodás, színházi játék és újraértelmezés követ: a programot irányító színész-drámatanárok a gyerekekkel együtt dolgozzák fel azt a problémát, amit az előadás felvet.
„A színházi nevelési programokon minden esetben erkölcsi-morális, életkori, társadalmi és mikroközösségi problémákat járunk körül a hozzánk látogató gyerekekkel, fiatalokkal közösen. Programjaink a felfedezés örömét nyújtják, melyekben a fiatalok megtudhatnak valami lényegeset önmagukról és az őket körülvevő világról. Munkánk során a színházat és a drámát eszközként használjuk, a cél minden esetben a probléma megértésének elmélyítése" - áll a műhely hitvallásában.
Kökényesi Ági szerint a színházi nevelési programok nagyszerű alkalmat teremtenek arra, hogy a gyerekek aktív résztvevőivé válhassanak egy színház életének, illetve értő közönség válhasson belőlük. A színházi nevelési programok révén a gyerekek és a színházak között élő kapcsolat alakul ki, s ebben a kapcsolatban a gyerekek megértik, megélik, hogyan kapcsolódhat a színház és a művészet az ő saját életükhöz, és hogyan segíthet mindannyiunknak a színház életünk, problémáink és a körülöttünk lévő világ megértésében.
Október 29-31. között a kaposvári diákok a Digó című színházi nevelési programon vehetnek részt, melynek témája a diszkrimináció és az előítéletek. A darab Fassbinder drámáján alapul. A történet szerint egy görög vendégmunkás érkezik egy német falu bádogüzemébe. Hallgatag, keveset beszél németül, sokat dolgozik, és mindig kendőt hord a fején. Hamar kiváltja a nők szimpátiáját és a férfiak ellenszenvét. A digó - így hívják maguk között, mert délről jött, idegen. Nem közülük való, nem beszéli a nyelvüket. A falubeli férfiak úgy érzik, a digó elveszi a munkájukat, elveszi az asszonyaikat, úgy érzik, meg kell őt büntetni, saját maguk védelmében, hogy visszatakarodjon oda, ahonnan jött.
Fassbinder drámáját három részben láthatják a fiatalok. Mindháromszor más szemszögből, újabb kulcsszereplőket megismerve, újabb részleteket felfedve. A színházi jelenetsorokat közös játékok követik, amelyek során azt vizsgálják együtt, kik ezek az emberek, és miért tették azt, amit tettek. Mitől félnek? Mi hiányzik az életükből? Miért nem tudja a közösség befogadni a máshonnan érkezőt, a tőle különböző embert?
A programban közreműködő színész-drámatanárok: Gyombolai Gábor, Kardos János, Takács Gábor, Urbán Zsanett. A jelmez Kiss Gabriella, a díszlet Dankó Ferenc munkája.
A dramaturg Cseicsner Otília, a rendező Tóth Miklós, míg a programvezető Takács Gábor. A színházi nevelési foglalkozás 2005-ben elnyerte a III. Országos Gyerekszínházi Szemle különdíját.
„A színházi nevelési programokon minden esetben erkölcsi-morális, életkori, társadalmi és mikroközösségi problémákat járunk körül a hozzánk látogató gyerekekkel, fiatalokkal közösen. Programjaink a felfedezés örömét nyújtják, melyekben a fiatalok megtudhatnak valami lényegeset önmagukról és az őket körülvevő világról. Munkánk során a színházat és a drámát eszközként használjuk, a cél minden esetben a probléma megértésének elmélyítése" - áll a műhely hitvallásában.
Kökényesi Ági szerint a színházi nevelési programok nagyszerű alkalmat teremtenek arra, hogy a gyerekek aktív résztvevőivé válhassanak egy színház életének, illetve értő közönség válhasson belőlük. A színházi nevelési programok révén a gyerekek és a színházak között élő kapcsolat alakul ki, s ebben a kapcsolatban a gyerekek megértik, megélik, hogyan kapcsolódhat a színház és a művészet az ő saját életükhöz, és hogyan segíthet mindannyiunknak a színház életünk, problémáink és a körülöttünk lévő világ megértésében.
Október 29-31. között a kaposvári diákok a Digó című színházi nevelési programon vehetnek részt, melynek témája a diszkrimináció és az előítéletek. A darab Fassbinder drámáján alapul. A történet szerint egy görög vendégmunkás érkezik egy német falu bádogüzemébe. Hallgatag, keveset beszél németül, sokat dolgozik, és mindig kendőt hord a fején. Hamar kiváltja a nők szimpátiáját és a férfiak ellenszenvét. A digó - így hívják maguk között, mert délről jött, idegen. Nem közülük való, nem beszéli a nyelvüket. A falubeli férfiak úgy érzik, a digó elveszi a munkájukat, elveszi az asszonyaikat, úgy érzik, meg kell őt büntetni, saját maguk védelmében, hogy visszatakarodjon oda, ahonnan jött.
Fassbinder drámáját három részben láthatják a fiatalok. Mindháromszor más szemszögből, újabb kulcsszereplőket megismerve, újabb részleteket felfedve. A színházi jelenetsorokat közös játékok követik, amelyek során azt vizsgálják együtt, kik ezek az emberek, és miért tették azt, amit tettek. Mitől félnek? Mi hiányzik az életükből? Miért nem tudja a közösség befogadni a máshonnan érkezőt, a tőle különböző embert?
A programban közreműködő színész-drámatanárok: Gyombolai Gábor, Kardos János, Takács Gábor, Urbán Zsanett. A jelmez Kiss Gabriella, a díszlet Dankó Ferenc munkája.
A dramaturg Cseicsner Otília, a rendező Tóth Miklós, míg a programvezető Takács Gábor. A színházi nevelési foglalkozás 2005-ben elnyerte a III. Országos Gyerekszínházi Szemle különdíját.