Határon túli színházak vendégtségben
A Vendégségben Budapesten sorozat vensége lesz márciuaban a komáromi Jókai Színház és a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulata, május végén pedig a temesvári színház.
A Komáromi Jókai Színház HÁROM A TESTŐR című musicaljének bemutatójával folytatódik a Vendégségben Budapesten – Határon túli magyar színházi estek sorozat március 7-én, hétfőn este 7 órakor a Thália Színházban. A darabot a színház művészeti vezetője, Verebes István állította színpadra. A Három a testőr – a színlap szerint – egy szövevényes és terjengős történet sajátságos megjelenítése stílustalan, zenés katyvaszként egy szünettel, ahogy azt a Komáromi Jókai Színház teljes társulata előadja.
A történetet mindenki ismeri, pontosabban ismerni véli. De biztosak lehetünk ebben? Valóban átlátjuk, mi minden történik Dumas világhírű regényében?
A fergeteges komédiázásból – melynek során egy színtársulat Három testőr-próbáiba láthatunk bele – a poénoknak, meglepő ötleteknek, nosztalgikus dallamoknak, kiváló színészi alakításoknak köszönhetően végül egységes előadás kerekedik ki.
Március 16. és 18. között a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulata mutatkozik be a fővárosban. A szentgyörgyi társulat a Vendégségben Budapesten sorozatban legutóbb 2003 márciusában lépett fel.
Első este Bocsárdi László legutolsó szentgyörgyi rendezését, Shakespeare Othellóját láthatja a Thália Színház közönsége. Tragédiát látunk, feketében és fehérben. A fehér: a világ világossága, minden szín együtt. A fekete: a sötétség, a színek teljes hiánya. Bocsárdi Lászlót nem kell bemutatni a fővárosi színházkedvelő nézőknek, hiszen csak a Vendégségben Budapesten sorozaton belül eddig nyolc rendezése volt látható (Alkésztisz, Szeget szeggel, Isten hozott, szellő, Vérnász, Ilja próféta, Romeo és Júlia, A csoda, Öltöztessük fel a mezteleneket). Az Othello szentgyörgyi bemutatóját követő visszhangokból legerőteljesebben a helyi önkormányzat kritikája jutott el Magyarországra, miszerint a Tamási Áron Színház művészeti vezetése a program összeállításakor nem az átlagembert célozza meg, az avantgárd típusú rendezések kisebb közönséghez szólnak. Nemes Levente igazgató szerint a szentgyörgyi színház nem tud és nem is akar a tévéműsorokkal versenyezni, a szórakoztatás helyett a művészi produkciók megvalósítására helyezi a hangsúlyt. És ha ez utóbbit sikerül magas színvonalon megvalósítani, az a sepsiszentgyörgyi közönségnek és az önkormányzatnak is csak előnyére válik. Március 16-án a fővárosi színházkedvelő nézők is állást foglalhatnak a vitában. A román színházi szakma ezt már megtette, hiszen a Román Színházi Szövetség idei UNITER-díjára – mely a legrangosabb színházi elismerés Romániában – három kategóriában is jelölték az Othellót (legjobb előadás, legjobb rendező, legjobb férfi mellékszereplő – Mátray László, Cassio). Othello szerepében Pálffy Tibort láthatjuk, Desdemonát a pályakezdő Kicsid Gizella alakítja (akit Wang vízárus szerepéért – Jóembert keresünk! – jelöltek a legjobb női mellékszereplő UNITER-díjára), Jago: Váta Loránd, Emília: Péter Hilda (akit Sen Te/Sui Ta szerepéért – Jóembert keresünk! – jelölték a legjobb női főszereplő UNITER-díjára).
Március 17-én Moliere Nők iskolája című komédiája látható szintén a Thália Színházban, melyet Bocsárdi főiskolai osztálytársa, Kövesdy István rendezett. A Nők iskolája Moliere ritkán játszott vígjátékai közé tartozik, sőt az sem biztos, hogy valóban vígjáték. Az idősödő Arnolphe (Pálffy Tibor) mindent megtesz azért, hogy neveltje Ágnes (Kicsid Gizella) az övé legyen. Ám a fiatal Horace (Kolcsár József) színre lépése után eluralkodik rajta a féltékenység. Az egymást követő komikus jelenetek ellenére az előadást nem a felhőtlen szórakozás jellemzi, hiszen az író sem a nőkről, sem a férfiakról nincs jó véleménnyel. Az előadás a kisvárdai Határon Túli Magyar Színházak XVI. Fesztiválján az Illyés Közalapítvány Nagydíját nyerte el (az Antigoné című Bocsárdi-rendezéssel megosztva).
Március 18-án Váta Loránd Micsinyál, maga rossz? című műsorával ér véget a Thália Színház Új Stúdiójában a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház budapesti vendégjátéka. A sanzonműsor feleleveníti a francia és magyar nagyvárosi szórakozóhelyek múlt század első felének színes, hangulatdús világát. A dal, a vers, a tánc nyelvén megszólaló előadás tartalmi és hangulati egységét Váta Loránd művészi teljesítménye teszi egyedi élménnyé, hogy egyszerre tudjon megható és gunyoros képet adni a sanzonok köré épült szentimentális, tarkabarka és dekadens orfeumi világról. Az est folyamán többek között Márkus Alfréd, Martos Ferenc, Fred Raymond és Dr. Sándor Jenő dalait hallhatjuk, valamint részleteket Rimbaud, Juhász Gyula, Karinthy Frigyes és Füst Milán írásaiból. Zongorán Darvas Ferenc közreműködik.
A Vendégségben Budapesten – Határon túli magyar színházi estek május végén a Temesvári Csiky Gergely Állami Színház három darabjának bemutatójával folytatódik (Cigánytábor az égbe megy – rendező: Beatrice Rancea, Ibusár – rendező: Kövesdy István, Írás – rendező: Salinger Richárd).
A történetet mindenki ismeri, pontosabban ismerni véli. De biztosak lehetünk ebben? Valóban átlátjuk, mi minden történik Dumas világhírű regényében?
A fergeteges komédiázásból – melynek során egy színtársulat Három testőr-próbáiba láthatunk bele – a poénoknak, meglepő ötleteknek, nosztalgikus dallamoknak, kiváló színészi alakításoknak köszönhetően végül egységes előadás kerekedik ki.
Március 16. és 18. között a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulata mutatkozik be a fővárosban. A szentgyörgyi társulat a Vendégségben Budapesten sorozatban legutóbb 2003 márciusában lépett fel.
Első este Bocsárdi László legutolsó szentgyörgyi rendezését, Shakespeare Othellóját láthatja a Thália Színház közönsége.
Március 17-én Moliere Nők iskolája című komédiája látható szintén a Thália Színházban, melyet Bocsárdi főiskolai osztálytársa, Kövesdy István rendezett. A Nők iskolája Moliere ritkán játszott vígjátékai közé tartozik, sőt az sem biztos, hogy valóban vígjáték. Az idősödő Arnolphe (Pálffy Tibor) mindent megtesz azért, hogy neveltje Ágnes (Kicsid Gizella) az övé legyen. Ám a fiatal Horace (Kolcsár József) színre lépése után eluralkodik rajta a féltékenység. Az egymást követő komikus jelenetek ellenére az előadást nem a felhőtlen szórakozás jellemzi, hiszen az író sem a nőkről, sem a férfiakról nincs jó véleménnyel. Az előadás a kisvárdai Határon Túli Magyar Színházak XVI. Fesztiválján az Illyés Közalapítvány Nagydíját nyerte el (az Antigoné című Bocsárdi-rendezéssel megosztva).
A Vendégségben Budapesten – Határon túli magyar színházi estek május végén a Temesvári Csiky Gergely Állami Színház három darabjának bemutatójával folytatódik (Cigánytábor az égbe megy – rendező: Beatrice Rancea, Ibusár – rendező: Kövesdy István, Írás – rendező: Salinger Richárd).