Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Pécsi Nemzeti Színház

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2021/2022
    • 2019/2020
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2012/2013
    • 2010/2011
    • 2009/2010
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004

    Molnár Ferenc A testőr

    Vígjáték
    • A színészKöles Ferenc
    • A színésznőDarabont Mikold
    • A kritikusStenczer Béla
    • A mamaFüsti Molnár Éva
    • A hitelezőBánky Gábor
    • A páholyosnőBódis Zsuzsanna

    Súgó Juhász Piroska
    Ügyelő Csethe Katalin
    • rendezőCsiszár Imre
    • díszlettervezőCsiszár Imre
    • jelmeztervezőSzakács Györgyi
    • a rendező munkatársaMarkó Rita
    Molnár Ferenc (1878–1952) pályafutását újságíróként kezdte, több színdarabot
    fordított a Vígszínház és más budapesti színházak számára. Első eredeti művével, (A doktor úr) 1902-ben jelentkezett. Öt év múlva Az ördög c. drámájával átütő sikert aratott nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is. A Vígszínház házi szerzője lett. Leghíresebb műve a „lizsé” hangulatát zseniálisan idéző dráma, a Liliom. Szerette a kabaré műfaját is, a kabarészerzők első generációjához tartozott, 1907-ben a Modern Színház Cabaret művészeti vezetője is volt. Hamar ismert lett nemcsak Európában, de Amerikában és világ más tájain is.
    1930-tól jobbára külföldön élt, 1939-ben a növekvő fasizmus elől akkori feleségével Darvas Lilivel Amerikába emigrált. A testőrt 1910-ben írta, történetét a valóság és a fantáziavilág váltakozására építi. Színház a színházban, játék a játékban. A férj, aki egy kitalált szerető, az általa eljátszott testőr segítségével teremt szerelmi háromszöget, csak veszíthet. Ha testőrként sikerül elcsábítania az asszonyt, férjként szarvazzák fel, ha a felesége visszautasítja, férfiként és színészként vall kudarcot. A darab egyes részletei nem sokkal Molnár öngyilkossági kísérlete után születtek meg: az író beleszeretett a nála idősebb, akkor már országos hírű „sztár-színésznőbe”, a Liliomban főszerepet játszó Varsányi Irénbe, aki visszautasította közeledését.
    Így ír erről önéletrajzi drámatöredékében:
    „A nézőközönség szerte a világon nagyokat nevetett egyik gyötrelmes témájú darabomon,
    amelyben egy szerelmében csalódott, szenvedő színész álruhában csábítja el léha feleségét... a kórházban, amikor ezt a darabot írtam, ifjú életem legégetőbb fájdalmát akartam megörökíteni.”

    Ebből a fájdalomból nem sok látszik – A testőr egyik legnépszerűbb vígjátéka lett Molnárnak.

    2011. 01. 28.

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Pécsi kamaraszínház
    • Pécsi Stúdiószínház
    • Pécsi szobaszínház

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu